Stav slovenského katastra

Autor: Ondrej Halama | 7.1.2018 o 21:54 | (upravené 21.3.2018 o 18:48) Karma článku: 5,39 | Prečítané:  1845x

Kataster nehnuteľností nemá v očiach verejnosti najlepšiu povesť. Na základe skúseností bývalého úradníka som sa pokúsil zhrnúť, prečo tomu tak je.   

Zápisy – nedodržané lehoty, prehnaná formálnosť

Vklad je najbežnejší druh zápisu, s ktorým sa občan stretáva v prípade, keď sa daruje, alebo kúpuje nehnuteľnosť. Ide o zápis nového vlastníka na základe zmluvy. V roku 2016 bolo podaných 349 745 návrhov na vklad (výročná správa ÚGKK), pričom za každý návrh sa obvykle platí poplatok 66 eur. Niektoré okresné úrady dodržiavajú lehotu na vykonanie vkladov, iné nie. Niekde (napr. v Žiline) je to aj pre chýbajúci personál. Z vlastnej skúsenosti viem, že dopĺňanie úradov o chýbajúcich „vkladárov“ je často pomalé a nepružné. Noví úradníci sa nevyberajú z najlepších ľudí, ale cez tzv. vnútorné výberové konania, ktorých sa verejnosť zúčastniť nemôže(!). Sám som bol prekvapený, keď mi pri odchode zo štátnej služby ponúkali asi 30 voľných miest v okolí Žiliny, pričom na profesia.sk nebola zmienka o žiadnom z nich. Situácia sa zhoršila najmä po roku 2013, keď personálne otázky začalo za všetky rezorty riešiť ministerstvo vnútra. Zamestnanci chýbajú, pracujú pod stresom za nízky plat, vracajú sa poplatky a ľudia si hľadajú rôzne bočné cestičky, aby vybavili základné veci.

Zákonná úprava vkladového konania taktiež nie je ideálna a zlepšuje sa len pomaly. Jeho extrémna formálnosť často zbytočne odďaľuje nadobudnutie vlastníctva. Nepochybne je potrebné, aby bola kontrola zmlúv prísna, pretože ide o dôležité právne úkony, ktorých predmetom sú veľké majetkové hodnoty. Súčasný stav však umožňuje prerušiť konanie pre akúkoľvek chybu v písaní, napríklad, ak sa napíše „nhnuteľnosť“ namiesto „nehnuteľnosť“ (§ 42 ods. 1 KZ). Hoci takáto chyba nemá pre výklad zmluvy žiadny význam, na jej opravu je potrebné prerušenie konania a súčinnosť obidvoch zmluvných strán. Okrem predĺženia konania to znamená aj zásah do zmluvných vzťahov a právnej istoty - osoba, ktorá už raz podpísala zmluvu, musí opäť podpisovať dodatok, t. j. zmluvné strany musia spolu opätovne vec prejednať. Osobitnú pozornosť by si zaslúžila najmä zákonná úprava týkajúca sa predaja bytov, ktorá už 20 rokov zaťažuje ľudí nadbytočným množstvom formalít.

Zložitá právna úprava, nekvalitné výberové konania, nízke platové ohodnotenie a v dôsledku toho aj nižšia odborná úroveň vkladárov a zapisovateliek, to všetko sú javy, ktoré vytvárajú ideálne prostredie pre korupčné správanie.

Neúplnosť a neprehľadnosť evidencie

Obdobie socializmu zásadne ovplyvnilo evidovanie nehnuteľností. Súkromné vlastníctvo malo postupne zaniknúť a začalo to tým, že sa prestalo dôsledne evidovať (najmä v 50.- 60. rokoch). Ďalej sa predávali nehnuteľnosti, prejednávali sa dedičstvá, súdy rozhodovali, ale mnohé tieto právne zmeny sa neevidovali, čím začali v evidencií vznikať hluché miesta. Prešetriť chronológiu vlastníckych vzťahov a doplniť evidenciu tak, aby v nej boli zapísané všetky nehnuteľnosti a zmeny, je náročná úloha. O jej náročnosti svedčí to, že sa to dodnes úplne nepodarilo. Noví vlastníci a mapy sa do katastra dopĺňajú pomocou tzv. ROEPu (register obnovenej evidencie pozemkov), a to často povrchne a s chybami. K prehľadnosti evidencie katastra neprospieva ani fakt, že nedošlo k zjednoteniu mapových podkladov a každé katastrálne územie je evidované na dvoch rôznych mapách (katastrálna mapa a mapa určeného operátu).

Nezvládnutá elektronizácia katastra

Zamestnanci katastra sú zvyknutí, že sa raz za 5 rokov zúčastnia školenia na nový program, ktorý má posunúť kataster „dopredu“, no po školení sa po ňom akosi zľahne zem a v práci sa naďalej používajú aplikácie z 90. rokov 20. storočia. Dobrým príkladom nekoncepčného prístupu je napríklad tzv. „obálkovačka“ – zariadenie, ktoré pred pár rokmi zasielalo občanom rozhodnutia. Doteraz nie je jasné, či bolo väčším úspechom spustenie obálkovačky, alebo ukončenie jej prevádzky.

V katastrálnom zákone sa prejavuje snaha postupne elektronizovať celé katastrálne konanie, no v praxi to často pracovníkom aj bežným ľuďom spôsobuje viac problémov ako úžitku. Súčasne možnosti na elektronickú komunikáciu využívajú najmä notári a advokáti, nakoľko bežní občania to urobiť jednoducho nevedia. Občas sa zdá, že účelom nových programov nie je prácu uľahčiť, ale minúť peniaze.

Napriek nepremyslenému hospodáreniu s verejnými financiami (o prepadnutí peňazí z eurofondov viac tu) sa na úseku katastra podarilo aspoň spustenie katasterportálu a niekoľkých podobných webových stránok. Na internete boli sprístupnené listy vlastníctva, základné údaje o priebehu konania a mapy jednotlivých katastrálnych území. Niečo sa teda podarilo.

Ďalšie problémy

Na záver ešte spomeniem niektoré ďalšie problémy katastra. Týkajú sa aj iných rezortov (napr. problematika čiernych stavieb, ktorá je primárne vizitkou stavebného rezortu): 

- veľmi vágne riešená evidencia drobných a inžinierskych stavieb (cesty, elektrické vedenie...), čo sťažuje predaj a nakladanie s týmito stavbami,

- vyhláška 461/2009 Z. z. (§ 31) naďalej umožňuje obchádzanie stavebného zákona a zapisovanie čiernych stavieb do katastra,

- zmätočné definície a formulácie v katastrálnom zákone (napr. § 79i),

- z listov vlastníctva sa často nedá zistiť rozsah urbárskych pozemkov v správe pozemkového spoločenstva,

- zmätočné zápisy titulov nadobudnutia na listoch vlastníctva v podobe „kúpna zmluva č. V 223/2010 zo dňa 2.2.2009“, pričom dátum nezodpovedá dňu uzavretia zmluvy, ale dňu povolenia vkladu a číslo „V 223/2010“ nie je číslom zmluvy, ale číslom vkladu (resp. číslom rozhodnutia o povolení vkladu).

Pár odporúčaní na záver

V minulosti sa ukázalo, že meniť zákony v oblasti evidovania nehnuteľnosti treba veľmi opatrne, preto by sa zmeny mali diať len postupne a po dôkladnom zvážení. Namiesto úplne nových zákonov (nedávno bol pripravovaný nový katastrálny zákon), by oveľa viac prospelo škrtanie a pár drobných úprav. Celkom nový právny predpis by mohol znamenať narušenie tých procesov, ktoré na úseku katastra fungujú a sú ustálené. Zmeniť treba aj súčasný model miestnej štátnej správy, ktorý bol zavedený v roku 2013 a zhoršil riešenie personálnych ako aj materiálnych potrieb úradov. Naďalej je potrebné počítať aj s katastrálnym konaním v tradičnej – papierovej forme, inak budú úrady neprístupné počítačovo negramotným a menej majetným občanom. Cieľ má byť však opačný – prístup k úradom zlepšovať. Na to sa často zabúda.

Moje články môžete sledovať aj na facebooku: https://www.facebook.com/zilinskereality/?ref=bookmarks

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

SIS sa zbavila prvej odhalenej budovy

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcelo byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Z armády odchádza na protest skúsený generál

Generálporučík Macko je jediný Slovák, ktorý riadil základňu NATO.

DOMOV

Dobré ráno: Stačilo by Slovákom 200 eur, aby boli šťastní?

Fínsko experimentovalo so základným príjmom.


Už ste čítali?